T.I.E. Fighter osztályú vadászgép
A TIE flották felderítést végeznek, őrjáratoznak, földi csapatokat támogatnak, csempészeket és kalózokat üldöznek illetve lázadókra vadásznak. A legtöbb pilóta számára inkább a TIE-ok mint a Csillagrombolók szimbolizálják a Császár hatalmát. Kevés hajó kerülhet szembe egy rombolóval, de TIE-jal szinte mindenki.
A TIE Fightert a Köztársasági Sinear Systems tervezte és építette (ezt később a köztársaság összeomlása után átnevezték Sinear Fleet Systemsre (SFS)) mint a galaxis egyik legjobb hajókat gyártó cége. Kezdettől fogva nagy mennyiségben gyártották a TIE Fighter-eket, és ezt folytatták a Császárság alatt is, habár a termelés lelassult, mert a Halálcsillag program nagy erőforrás elvonással járt.
A hatszögletű nappaneleikről könnyen felismerhető hajók egy különleges meghajtási elvet alkalmaznak. Ionizált gázokat gyorsítanak a fénysebesség jelentős részére mikrorészecske gyorsítók által. A gyorsan mozgó részecskéket a hátsó szellőztetőnyílásokon keresztül bocsátják ki ezzel hajtva előre a hajót. Mióta a TIE-ok ezt a nagy hatásfokú meghajást használják, csak korlátozott mennyiségű üzemanyagot szállítanak. Az iker ion motorok (Twin Ion Engines - TIE) nagy tolóerőt hoznak létre viszonylag kis tömeggel - ez az oka, hogy a TIE-ok ilyen gyorsak és fordulékonyak. Teljes sebességnél a motorok gyorsabbak mint a legtöbb kereskedelemben kapható hajó és csúcs technológiájú harci gép mint például az Incom T-65.
A pilóták bármilyen irányba fordíthatják a kibocsátás irányát így jutva ezzel nagy fordulékonysághoz. A profi pilóták pörögnek, csúsznak a hajóikkal hihetetlen manőverek közben. A pilótáknak azonban óvatosnak kell lenniük: a fékezést okozó ellenirányú részecske kibocsátás súlyos sérüléseket okozhat a tartó oszlopokban. Így bármilyen gyorsan is fordulnak, nem tudnak gyorsan megállni.
A Felkelés által használt hajókkal szemben, a TIE-ok nincsenek felszerelve hiperűr meghajtóval. Ennek részben az az oka, hogy a Császári vadászokat általában nagyobb hajók támogatják, míg a Felkelés gépei függetlenül működnek. A másik ok, hogy a hiperűr meghajtók jelentős súlyt képviselnek és a telepítésük jelentősen csökkentené a hajók manőverező képességét. Az utolsó ok pedig az, hogy drágák.
A TIE Fighterek két lézerágyúval vannak felszerelve, amiket a gömbölyű törzsbe építettek bele. Eredetileg a motorból nyerték az energiát, de ez csökkentette fürgeségüket a csatákban, mikor a lézereket gyakran használták. Most külön generátort telepítettek erre a célra megnövelve ezzel a lézerek erejét és hatótávolságát.
Az ion motoroknak nincsen mozgó alkatrészük és magas hőmérsékletű részei, éppen ezért sokkal kevesebb karbantartásra van szükségük, mit a legtöbb hajónak. A több alkatrész azonban olyan szorosan van bepakolva a gépbe, hogy nehéz tesztelés vagy javítás céljából hozzájuk férni azon ritka alkalmakkor, mikor kötelező ellenőrzésen esnek át. Ezért egy TIE ilyenkor napokig, sőt hetekig is üzemen kívül lehet. A legtöbb rendszere szabványos birodalmi kiadás így az alkatrészek bárhol könnyen hozzáférhetők.
A TIE-ok nagy hátránya a pajzsok hiánya. A panelek és a törzs páncélozva van, ami ígér ugyan némi védelmet, de pajzsok nélkül egy TIE igen védtelen a nagy erejű vagy katonai lézerek közvetlen találatával szemben. Hivatalosan a pilóták ezt a hátrányt a gyors kitérésekkel és irányváltoztatásokkal ellensúlyozzák. A gyakorlatban azonban ezt nagy számban történő támadással, elsőként való tüzeléssel próbálják kikerülni, nagy veszteségekkel.
A TIE pilóták elit közösséget alkotnak a Császári Hadtesten belül. Az esélyes pilóta növendékeknek, általában önkénteseknek, aktív egységektől kell átjönniük. Minden jelöltnek szigorú vizsgálaton lés válogatáson kell átesnie. A jelentkezőknek mintegy 10 százaléka felel meg, a többi megy vissza az egységéhez. Azok, akik továbbjutottak hosszú gyakorlatok és kiképzések alanyaivá válnak és több száz órát repülnek. A kiképzést Csillagrombolókról irányítják így a pilóták közvetlen tapasztalatokat szereznek a harci környezettel és a küldetésekkel kapcsolatban.
Akár egy helyőrséghez, akár bolygóvédelemhez, akár támadó vagy védő flottához kerülnek, a TIE-ok mindig csapatban dolgoznak. A pilóták megtanulják és alkalmazzák azokat a taktikákat, amivel elvághatnak menekülési útvonalakat, elfoghatnak ellenséges hajókat illetve amikkel együttműködhetnek nagyobb földi vagy űrbéli erőkkel, ha szükséges.
A pilótákat nagy elismerés övezi mind a Császár, mid az ellenfeleik részéről. Még a nagyobb és erősebb gépeken repülő Felkelő pilóták is respektálják a TIE-okat és pilótáikat. Persze a TIE-ok legnagyobb előnyét általában a nagy számuk adja.
legtöbb aktív Csillagromboló hat TIE századot szállít, századonként 12 hajóval. Minden század három darab négyes egységre bomlik, amiket még két részre osztanak. Minden ilyen rész egy parancsnokból és egy szárnyemberből áll. Ez a legkisebb egysége a Birodalmi Haderőnek. Általában két század ad védőkíséretet a flotta mellett, kettő lát el felderítői feladatokat és kettő van tartalékban.
A legtöbb földi bázisú TIE a Birodalmi Haderőhöz tartozik, habár a legénység a bázis parancsnokának jelent. Kemény rivalizálás folyik a földi és az űrbéli egységek között és a földi-disznó" és vákuum-fejű" szavak emlegetése könnyen kocsmai verekedéshez vezet.
Egy kevés bolygóvédelmi és helyi erő régi TIE modellekkel is operál, habár pilótáik nem kaptak olyan szigorú kiképzést és általában gyengébb teljesítmény nyújtanak mint a Császári megfelelőik.
A Császárság rengeteg variációjukat fejleszttette ki. A legtöbb esetben a hadsereg visszafelé is alkalmazta a módosításokat a régebbi modelleken, kicserélve a régi felszerelést újabbakkal. A legsikeresebb fejlesztés általában az új hajókkal együtt jöttek ki, mint a TIE Bomber és a TIE Interceptor.