X-szárnyú vadászgép osztály
Az Incom T65-ös X-wingje jelenti a vadászgépek csúcsát. Nagy sebessége, tűzereje és kifinomult repülési és tűzvető rendszere az egyik legfélelmetesebb űrhajóvá teszi. Domináns harci képességei, különösen a hiperűr teljesítménye valóban igen jelentősek.
Az X-wing volt az Incom utolsó fejlesztése, mielőtt a Császár leállította a nem katonai fejlesztéseket. Felkelő szimpatizánsnak gyanúsítva az X-wing fejlesztői csoport sok tagja el lett bocsátva, és sok zaklatást szenvedett az ISB ügynökeitől. Néhány héttel később, egy hatásos, de nem publikált puccs során egy Felkelő kommandó segített a fejlesztői csoportnak, hogy átálljon a Felkelés oldalára. Tesztpilóták és mérnökök vezetésével elvitték az összes létező X-wing prototípust a tervekkel együtt. Így tehát csak a Felkelők gyártanak és használnak X-wingeket. A jelentések szerint megsemmisítettek minden hátramaradt X-wingre vonatkozó adatbázist és egyelőre nem tudni, mikorra képes a Birodalom visszaállítani az elveszett és megsérült adatokat.
Az X-wing értékét és sokoldalúságát mutatja, hogy a Felkelés mérnökei lázasan dolgoztak a továbbfejlesztésén. Egy ilyen vadász ritka ötvözeteket, bonyolult alkatrészeket és nagyon fejlett vezérlő rendszert igényel. A kezdetekkor, még a gyártás megkezdése előtt, a technikusoknak gyakorlatilag a semmiből kellet létrehozni az előállításához szükséges gépeket. Az a tény, hogy a Szövetség képes lett ezek között a körülmények között az X-wing gyártására már magában is egy tisztelgés a tudósai és a technikusai zsenialitása előtt. A nehéz gyártási körülmények eredménye, hogy mindig kicsi az X-wingek ellátottsága.
A Szövetségnek olyan kevés X-wing áll a rendelkezésére, hogy folyamatos használat alatt állnak, csak javításra, feltöltésre és nagyjavításra szállnak le. Ez a nagy kihasználtság okozza a gyors elhasználódást.
A jelenlegi X-wing modellek terv egyszerűsítéseket tartalmaznak a gyors és könnyebb javítás érdekében. Külső páncél panelek takarják mind a fény alatti, mind a hiperűr motorokat illetve az egyéb rendszereket. Sok lényeges egységet modulokba raktak, amik könnyen cserélhetők.
Az előnyök láttán sok Felkelő parancsnok fél, hogy a Birodalmi haderők hamarosan szintén bevetnek egy hasonló képességű gépet. Valóban, sok Birodalmi tiszt gyakorolt nyomást a Legfelsőbb Parancsnokságra, hogy cseréljék le a TIE vadászaikat hiperűr utazásra alkalmasokkal. Ugyanakkor egy ilyen csere sok ok miatt valószínűtlen.
Először is, egy X-wing flotta felállítása drága lenne és a császári forrásokat lekötik a Csillagrombolók építési költségei, nem is beszélve a hatalmas Halálcsillag beruházásról. Másodszor, a TIE pilóták újabb kiképzése időt és átmeneti hatékonyság kiesést jelentene, mielőtt profikká válnának. Harmadszor a legtöbb Birodalmi vadászgépek nagy flottákba vagy helyőrségekbe vannak szervezve, így kis szükség van a hiperűr meghajtóval rendelkező gépekre. Végül pedig a TIE Interceptor bemutatkozása egy olyan gépet adott a birodalmi haderő kezébe, ami a valós űrben, ahol a csaták folynak, 25%-al gyorsabb mint az X-wing. Az a kevés birodalmi egység, amelyik már hozzájutott az Interceptorhoz nagyon gyorsan alkalmazásba tudta venni, mert sok alapvető rendszere hasonlít a TIE Fighter-ekéhez.
Az X-wing valóban hatásos a maga nemében, de a hatásfoka ugyanúgy, mint az A-wingnél nagyban függ a pilótája képességeitől. A Felkelés a legjobb pilótái közül választja ki a legmotiváltabb és legtehetségesebb személyeket, akik vezethetik ezt a csúcsfegyvert - a nagy teljesítmény nagyképességű pilótát igényel.
Az összetett, de kényelmes fülkében ülve a pilóta egy nagy teljesítményű számítógépen keresztül vezérli a bonyolult repülési rendszert. A hajó kezelése nagyon hasonlít az Incom népszerű és széles körben forgalmazott T-16 "Skyhopper" típusú gépére, ami ismerős sok lázadó pilóta számára. A fülke egy komplett létfenntartó rendszert és egy katapult ülést tartalmaz.
Négy darab előre tüzelő hosszú csövű lézer képzi a fő fegyverzetet és két protontorpedó vető biztosítja a további tűzerőt lassan mozgó célpontok ellen. A pilóta állíthatja a pajzsokat előre, hátra vagy maximális takarásra. Egy külső erőmű biztosít némi energiát a létfenntartó rendszer, a pajzsok, a fegyverek és a hiperűr rádió számára egy esetleges motorhibánál.
Az érzékeny szenzorok és a nagytávolságú kommunikációs felszerelések teszik lehetővé az X-wing számára a független és nagytávolságú bevetéseket. Pajzzsal védett áramkörök tartják a kapcsolatot egymással és vezérlik a legtöbb rendszert. A lényeges részeket pótáramkörök is biztosítják.
Az újításnak számító "szárnyak" adják a légköri repülés jó hatásfokát. Harcban "X" alakba nyitják ezeket jobb tüzelési eredmény elérésének érdekében. Az elkülönített motorok az irányíthatóságot szolgálják. Bármilyen szárnyállással repül is, a T-65-ös a keskenysége miatt minden irányba csak kis célfelületet mutat.
Habár az X-wing motorjai Incom MKI hiperűr meghajtást tartalmaznak, ezek a gépek nincsenek felszerelve asztrogációs számítógéppel. Ehelyett egy droid, általában egy R2-es memóriájában tárolt adatokra bízzák magukat. Egy speciális foglalat található a fülke mögött a droid számára. Miután csatlakozott, a droid a gép részévé válik, közvetlenül hozzákapcsolva a repülés irányító rendszerhez és egyéb rendszerekhez. Figyeli a hajó összes funkcióját, beleértve a pilóta létfenntartó rendszerét és bármilyen veszély vagy probléma esetén riasztja a pilótát.
Mint előtte az Incom/Subpro Z-95-ös, az X-wing is elnyerte a jól megérdemelt sérülésálló hírét. Ennek egy része a droidnak köszönhető, ami felügyeli az áramkörök működését, plazma tüzeket tud oltani, és repülés közbeni javításokat tud elvégezni. A droid foglalatában van egy kilövő szerkezet, ami katapultálja a droidot, mikor a pilóta is kilövi magát. Ha a pilóta megsérült egyes droidok még le is tudnak szállni a géppel. Sok pilóta ragaszkodik ahhoz a droidhoz, amelyikkel nehéz küldetéseket hajtott végre.
Mint más űrhajók, az X-wing is keresztül ment némi változtatásokon és fejlesztéseken. A legfrissebb verzió az Incom T-65C-A2. Csak egy maroknyi létezik belőlük, a legtöbb pilóta a régi változatokat repüli, mint például a T-65B. Végül is a legtöbb X-wing módosítva lett és kapott néhány kiegészítő felszerelést amikor a Felkelés alkatrész hiányban szenvedett.